Saturday, October 10, 2009

Produk Pelajar Seramik Menang Lagi Di PECIPTA 2009... 1 Pingat Perak




Satu pertandingan rekacipta iaitu International Exposition of Research and Invention of Institutions of Higher Learning (PECIPTA) 2009 telah diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. Pertandingan ini dianjurkan bersama oleh Kementerian Pengajian Tinggi dan Universiti Malaya yang bermula pada 8 Oktober hingga 10 Oktober 2009. Pertandingan ini telah disertai sebanyak 500 peryertaan penyelidikan inovasi dari pelbagai universiti di Malaysia. Universiti Teknologi MARA telah menghantar sebanyak 59 penyelidikan untuk bertanding.



Penyelidikan daripada FSSR UiTM Perak dipilih sebanyak 3 produk inovasi iaitu 2 daripada Jabatan Seramik dan satu daripada Jabatan Fesyen. Penyertaan dari Jabatan Seramik adalah terdiri daripada satu produk pensyarah dan satu projek pelajar. Hanya produk inovasi pelajar tersebut yang bertajuk Fresh Fruit Bowl telah memenangi 1 pingat perak untuk UiTM Perak di dalam pertandingan ini.

Produk inovasi pelajar ini merupakan kesinambungan daripada projek akhir diploma pelajar berkenaan iaitu Syaza Abdul Rahim (sekarang merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda di UiTM Shah Alam) yang telah memenangi juga pingat perak di dalam pertandingan IID 2009 yang lepas. Walaupun beliau merupakan pelajar UiTM Shah Alam, tetapi projek ini telah didaftarkan di UiTM Perak dibawah seliaan pensyarah En. Mohd Khairi Baharom. Semoga kejayaan ini dijadikan sebagai pembakar semangat kepada pelajar di Jabatan Seramik UiTM Perak dan Shah Alam untuk maju kehadapan menghasilkan produk inovasi yang lebih bermutu tinggi.

Tahniah kepada semua penyelidik yang terlibat.

Penyelidikan daripada FSSR UiTM Perak:

1) Tajuk : Ceramic Fresh Fruit Bowl (Pingat Perak)
Penyelidik : (Jabatan Seramik)
a) Syaza Abdul Rahim (Ketua Penyelidik)
b) Mohd Khairi Baharom (Penyelia Projek)

2) Tajuk : Portable Tunnel Kiln
Penyelidik: (Jabatan Seramik)
a) Khairul Nizan Mohd Aris
b) Shamshuri Jamaluddin
c) Mohamad Hafis Md Isa

3) Tajuk: iPaton
Penyelidik : (Jabatan Fesyen)
a) Zolina Mohamad
b) Khairul Azlan Abd Karim
c) Mohd Hafizz Mohd Rusuki

No comments:

Post a Comment